Keresőoptimalizálás
Mit is jelent a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás a Search Engine Optimization (rövidítve SEO) magyar megfelelője, tükörfordításban keresőmotor optimalizáció. A olyan keresőmotorokról beszélünk, mint a Google, a Bing, a Yahoo, Yandex. Ezeknek a keresők nagyon jól tudják olvasni, értelmezni a weboldalakon lévő forráshódokat. De ha segítünk még jobban értelmezni a weboldalunk tartalmát, “táblákkal” jelöljük meg a fontos információkat, akkor még könnyebben tudják értelmezni, robotnyelvre fordítani azt. Így jobban el tudják dönteni, kiknek kell megmutatni a mi weboldunk tartalmát, kiknek lehet releváns az információnk. Ekkor mondhatjuk azt, hogy keresőoptimalizáltuk az honlapunkat.
A keresőmarketing nem egyenlő a keresőoptimalizálással
Sokan tévedes összekeverik a keresőmarketinget és a keresőoptimalizálást. A keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM) magában foglalja a fizetett hirdetéseket (Pay Per Click, PPC) is a keresőoptimalizálás (SEO) mellett. A PPC-t a legtöbben az Ads (gyerekkori nevén Adwords) hirdetésekkel kötik össze, mivel Magyarországon az esetek 90-95-ban a Google rendszerét használjuk.
Mik a különbségek a SEO és a PPC között?
SEO:
lassan fejti ki hatását
hosszan hat
nem fizetünk a kattintásokért, hanem a beletett munkáért, időért
PPC:
azonnali hatás (jóváhagyás után)
csak addig tart, amíg fizetünk
a kattintásokért fizetünk (persze itt is el kell készíteni a hirdetéseket, és el kel végezni a beállításokat)
A keresőoptimalizálás alapjai
Sajnos a keresőoptimalizálásnak nincsenek írott szabályai, nem lehet azt mondani, hogy “ha ezt és ezt csinálod, akkor biztosan előrébb kerülsz”. Ekkor szoktam az alábbi kedvenc mondatomat használni.
A SEO egy szabályok nélküli társasjáték!
Csakis múltbeli tapasztalatok útján tudható, mely beállítások működnek, melyek nem. Ezeket a tapasztalatokat folyamatosan gyűjteni kell, mivel a Google naponta-hetente biztosan módosít a keresőalgoritmusain. Évente 2-3 komolyabb algoritmusfrissítést, amelyek esetében jelentős mozgások szoktak történni a helyezésekben. Ilyenkor a szakértők az ügyfeleik változásai alapján próbálják kitalálni mi is változhatott.
Nézzük, milyen területekre kell figyelni a keresőoptimalizálás közben. 3 ilyen fő részterület van a SEO-ban:
Technikai SEO – Technikailag mennyire jól van felépítve a weboldal, mennyire könnyen térképezhető fel?
Tartalmi SEO, On-Page SEO – Bizonyos tartalmakra mennyire jól van megírva a cikk, bejegyzés?
Linképítés, Off-Page SEO – Mennyire hiteles a weboldal, hányan hivatkoznak rá?
A keresőoptimalizálás 3 fő részterülete
Technikai SEO
A keresőoptimalizálást sem lehet a legösszetettebb feladattal kezdeni, hanem sorban haladva kell eljutni. Itt is megvannak azok a lépések, amelyet követni érdemes. Ugye Te sem a kéményt húzod fel először a házad felépítésekor? �
Akármilyen jó minőségű tartalom van az oldalon, és akármennyien hivatkoztak ránk, ha nem lehet feltérképezni az oldalunkat, akkor csak egy helyben toporgunk.
Google indexelés ellenőrzése
Első lépésként ellenőriznünk kell, hogy a saját honlapunkat a Google feltérképezte-e már és ha igen, akkor az indexelés is megtörtént-e.
Minden nagyobb keresőnek, így a Googlenek is vannak keresőrobotjai (a Googgle a Googlebot), melyek linkeken haladva járják be a világ összes weboldalát. Ahol minőségi, egyedi, gyakran frissülő tartalmat találnak a robotok, azokat elmentik a saját katalógusaikba (indexálás) és ha egy látogató a keresőoldalakon rákeres egy adott kulcsszóra, akkor ezekből a katalógusokból kiválasztják azokat a weboldalakat, amelyeket relevánsnak talál az adott kereséskor.
Azt, hogy a Google beindexelte-e az adott weboldalunkat a “site:valami.hu” kapcsoló beírásával tudjuk kipróbálni.
Ha nem találjuk a keresett aloldalt, akkor az alábbi problémák állhatnak fel a keresett aloldallal kapcsolatban:
A webhely nem rendelkezik megfelelő mennyiségű, az internet más weboldalairól rá mutató hivatkozással, linkkel
Még túlságosan új a weboldal, és a Google még nem térképezett fel azt
A honlap szerkezete, kialakítása jelentősen megnehezíti a Google számára a tartalmak feltérképezését (pl. JavaScript, Flash tartalmak)
A Google hibát észlelt a webhely feltérképezésekor
A weboldal robots.txt fájlja megtiltja a Google számára a honlap feltérképezését
Nem csak az a probléma, ha nem találunk minden fontos aloldalt ezen kereséskor, hanem akkor is megoldandó problémába ütköztünk, ha olyan aloldalakat is indexel a Google, amik gyenge minőségűek, vagy mi el kívánjuk rejteni a keresők elől.
A túl sok gyenge tartalom azért vár megoldásra, mivel a Google a honlapunk minősítésekor nem csak az adott aloldalt veszi számításba, hanem az összes, általa indexelt tartalmat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.